اظهارات بیسابقه عضو شورای رقابت درباره واقعیتهای صنعت خودرو
خودروهای ملی سیکیدی و مونتاژیاند / پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان اضافه دریافت خودروسازان به مشتریان
چند روز پس از آنکه مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از اقدامات شورای رقابت در مدیریت بازار خودرو انتقاد کرد، یک عضو این شورا در اظهاراتی بیسابقه ناگفتههای فراوانی از واقعیتهای این روزهای صنعت خودرو بیان کرد از جمله اینکه درحال حاضر برندی با عنوان خودرو ملی نداریم و هرچه هست مونتاژی و به صورت سیکی دی تولید میشود.
شبکه ایران / چند روز پس از آنکه مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از اقدامات شورای رقابت در مدیریت بازار خودرو انتقاد کرد، رییس این شورا در اظهاراتی بیسابقه ناگفتههای فراوانی از واقعیتهای این روزهای صنعت خودرو بیان کرد از جمله اینکه درحال حاضر برندی با عنوان خودرو ملی نداریم و هرچه هست مونتاژی و به صورت سیکی دی تولید میشود.
مدتهاست این مساله به صورت پنهانی مطرح است که خودروهایی که با نام ملی در ایران تولید میشوند و هنوز با وجود عمر ۵۰ ساله صنعت خودرو به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسند، اصلی بومی و ملی نیستند.
این مساله را بارها خودروسازان اینگونه پاسخ دادهاند که اینکه گفته بخواهیم خودرویی به صورت کامل و ۱۰۰ درصد در داخل کشور تولید شود منطقی و اقتصادی نیست.
با این حال، حتی درباره خودروهای تولید شده در دو شرکت ایران خودرو و سایپا با نام خودرو ملی حرف و حدیثهای فراوانی هست. سایپا که پلتفرم پراید را از کیاموتورز کرهجنوبی خریداری کرده هنوز برخی قطعات آن را از خارج از کشور و حتی کرهجنوبی وارد میکند.
خودرو تیبا نخستین خودرو ملی این شرکت هم به اعتقاد بسیاری خودرویی بینابینی و الهام گرفته از خودرو ریو و پراید است که و به خاطر همین قطعات کلیدی آن خارج کشور مخصوصا کرهجنوبی وارد میشود.
در نقطه مقابل، شرکت ایران خودرو تاکنون اقدام به معرفی سه مدل خودرو با برند ملی خود کرده است. خودرو سمند که وضعیت آن اکنون پس از ۱۲ سال از معرفی بر همکان روشن شده است.
اینکه خودرویی ملی پس از ۱۲ سال هنوز با طراحی اولیه خود و تنها در یک مدل و آن هم سدان عرضه شود معنی جز شکست نمیدهد.
دومین برند ملی این شرکت خودرو راناست که ظاهر آن کامل نزدیک به پژو ۲۰۶ صندوق دار استک و در طراحی و تولید آن از بسیاری از قطعات این مدل فرانسوی استفاده شده است. حتی پارسال که تولید پژو ۲۰۶ به حداقل خود رسید ایران خودرو از خطوط تولید آن برای تولید رانا بهرهگرفت.
دنا، برند ملی سوم ایران خودرو که قرار است امسال به بازار عرضه شود به اعتقاد خود ایرانخودروییها و کارشناسان نمونه بهینهشده و در واقع فیسلیف سمند است که قرار است راهی جادههای کشور شود.
هر چند بسیاری از کارشناسان شرایط بهوجود آمده برای این صنعت را عیار وضعیت این صنعت میدانند و آن را از این نظر که همگان پی به میزان واقعی کارآیی صنعت خودرو بردهاند به فال نیک میگیرند اما هزینههای فراوانی از این رهگذار گریبان مصرفکنندگان را گرفته است.
محمدعلی مددی عضو شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار شبکه ایران اظهارنظرهای وزیر صنعت در خصوص جایگاه شورای رقابت را بیانگر بی اطلاعی از قوانین جاری کشور توسط وی دانست و گفت: وزیر صنعت به جای انجام وظیفه که همانا کنترل بازار خودرو، کنترل وضعیت تولید و واردات خودرو است صورت مساله را پاک میکند.
وی با بیان اینکه خودروهای به اصطلاح ملی وابستگی شدیدی به واردات از خارج دارند و گرانی آن ها به خاطر این مساله است گفت: در شرایطی که همه خودروسازان و قطعه سازان فرمول تعیین شده شورای رقابت را تایید و منطقی اعلام کردهاند اظهارات غضنفری در این مورد شائبه برخی مسائل را زنده میکند.
وی ضمن انتقاد از موضع یک بام و دو هوای وزارت صنعت گفت: در همه جلسات شورای رقابت از انجمن قطعه سازان و خودروسازان دعوت شده و آنها شرکت کردهاند گفت: جایگاه شورای رقابت از نظر قانون اساسی، قانون برنامه پنجم مشخص است و نیازی به بیان آن نیست.
وی از قبول پرداخت بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان مابه التفاوت اضافه دریافتی خودروسازان از مشتریان توسط خودروسازان خبر داد و گفت قرار بوده لیست تولید خود را از اسفند ماه تهیه کنند و در اختیار این شورا قرار دهند.
وی اظهار کرد: زمانیکه رییس جمهور مسوولیت و جایگاه قانونی شورای رقابت را مشخص کرده است این اظهارنظرهای غضنفری عجیب به نظر میرسد.
وی ضمن انتقاد از این مساله که هیات مدیره خودروسازان از مدیران وزارت صنعت هستند گفت: این مساله باعث شده است حقوق مشتریان تحت تاثیر برخی تصمیمگیریها قرار گیرد.
وی در خصوص اینکه عدهای بحث واگذاری قیمتگذاری خودرو به نهادی مستقل را مطرح کردهاند پاسخ داد: منظور این افراد مشخص نیست اما شورای رقابت مستقل است و تمام تصمیماتی که تاکنون اتخاذ کرده فراقوهای بوده و در آن مصلحت عموم و نظام و تولید و منافع ملی در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: شورای رقابت وابسته به جریانات سیاسی نبوده است.